Pjiew, pjiew

21 juli 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Dit wordt ons laatste bericht vanuit Vietnam. Aflopen dinsdag zijn we aangekomen in Ho Chi Minh City (HCMC). HCMC is een hele moderne en bijna westerse stad. Toen we aan kwamen rijden met de bus was er al een soort van skyline zichtbaar en ze bouwen hier in rap tempo nieuwe gebouwen. ‘S middags nadat we aan waren gekomen, hebben we een wandeling gemaakt door de stad langs de verschillende bezienswaardigheden. We zijn onder andere bij het paleis voor de onafhankelijkheid geweest die een belangrijke rol in de oorlog heeft gespeeld. Daarnaast hebben we een museum bezocht die gaat over de Vietnamoorlog met Amerika. Ook al was dit misschien een wat eentonig beeld over de gruwelijkheden die de Amerikanen hier hebben uitgevoerd, het gaf toch wel een indrukwekkend beeld van de oorlog.

De volgende dag zijn we voor een tweedaagse tour naar de Mekong Delta geweest. Dit is een rivier in het zuid westen van Vietnam, vlakbij de grens met Cambodja. Helaas viel deze tour ons ietwat tegen. Het was vooral heel erg commercieel, waar we van verkooptent naar verkooptent werden geleid. Helaas hebben we niet de mooie natuur daar gezien zoals we deze hadden verwacht.

Vandaag zijn we met een tour meegeweest naar de Cu Chi Tunnels. Dit zijn de loopgraven die door de Vietcong gebruikt werden tijdens de oorlog. We hebben hier door zo’n tunnel gelopen. Hoewel deze tunnels nog wel breder zijn gemaakt voor de Westerse toeristen, waren deze nu al heel erg smal en laag. Ook werd er veel verteld over de boobytraps die de Vietcong neerlegde daar. Al met al konden we ons hierna heel goed voorstellen wat voor angsten de Amerikaanse soldaten hier gehad moeten hebben en hoe moeilijk deze oorlog was. Tijdens de tour hoorde we al allemaal geweerschoten, aan het einde van de tour kon je ook met verschillende geweren schieten. Robin heeft hierbij met een kaslasnikov (AK47) geschoten. Hij deed dit als een volleerd scherpschutter. Als Nederland ooit gered moet worden....

Vanavond is helaas alweer onze laatste avond in Vietnam. We zijn hierbij naar de uitgaansstraat van Ho Chi Minh City gegaan. Dit is hier heel erg Westers. Overal zijn grote uitgaanstenten waarbij de ene de muziek nog harder heeft staan dan de andere waardoor je überhaupt niks meer er van hoort. Er komen hier een heleboel lokale mensen op af, je ziet bijna geen toeristen.

Morgen hebben we nog een dag in Ho Chi Minh City. We vliegen om 19.00 lokale tijd naar Hong Kong. Hier vliegen we door naar Amsterdam waar we zondagochtend vroeg aankomen.

We hopen dat jullie het leuk hebben gevonden om onze verhalen mee te lezen de afgelopen weken. Wij vonden het in ieder geval heel erg leuk om jullie reacties te lezen!

1. Marian:
    20 juli 2018
    Zeker,leuke verhalen,jullie weer een ervaring rijker,straks weer lekker thuis,goede terugvlucht, groetjes Peter en Marian
  2. Martien:
    20 juli 2018
    Weer een mooi verhaal. Aan alles komt helaas een eind. In ieder geval hebben jullie weer een mooi stuk van de wereld gezien en ook kennis gemaakt met de verschrikkingen die een oorlog de mensheid aan kan doen. Dat is geschiedenis en geschiedenis is een leerschool voor de toekomst. Goede en veilige reus terug. Liefs Yvonne en Martien 💋
  3. Oma Hermans:
    20 juli 2018
    Heel mooi en leerzaam dagen gehad.Volgens mij echt genoten van deze vacantie en straks weer een mooie foto album aan oma laten zien!!! Hele goede en veilige reis terug en totziens
    Liefs voor jullie xxxoma
  4. Colette:
    21 juli 2018
    Zeker weer mooie verhalen van jullie en heel leuk om te lezen. Jullie hebben weer veel mooie en indrukwekkende dingen gezien en weer een andere cultuur meegemaakt.
    Goede vlucht naar huis en tot zondag xxx Domien en Colette
  5. Gerrit en Edna:
    21 juli 2018
    dat was weer een indrukwekkende reis en een beeld van de cultuur daar gekregen
    goede reis terug
  6. Gerrit en Alma van de Belt:
    21 juli 2018
    Leuk dat je ons mee laat genieten van jullie reis.Jullie hebben veel gezien,mooie en mindere indrukken,altijd fijn om terug te kijken.Goeie terug vlucht en veilig thuis.gr.Gerrit en Alma.
  7. Leonie:
    22 juli 2018
    Welkom thuis!!
    volgens mij hebben jullie veel mooie dingen gezien, leuk om jullie blog te lezen en een beetje mee te reizen.
    liefs,

Ellen